Tips til lærere

GRATIS PÅSKEHEFTE

Uglriks univers – Arbeidshefte for barna

Det er laget to versjoner av dette påskeheftet:

  • Last ned det enkleste påskeheftet her
  • Last ned det vanskeligere påskeheftet her

TEMAER

Temaer som passer godt til boken

  • Påske: boken fokuserer på en del av påsken som alle barn i Norge kan kjenne seg igjen i, uavhengig av religiøs eller ikke-religøs bakgrunn.
  • Ordtak: “klok som en ugle”.
  • Stereotypier: “klok som en ugle”.
  • Forventninger: både andres og egne forventninger, og hvordan det kan føles å ikke leve opp til disse.
  • Frykten for å skuffe andre / gjøre feil.
  • Vennskap: hvordan støtte en venn.
  • Våren: typiske vårtegn som trekkfugl (måltrost), påskeliljer og bier.

AKTIVITETER TIL UNDERVISNING

Før lesing: jobb med rim

Tips til aktiviteter:

  1. Spill med rim! Last ned spillet her
    Uglriks univers – Aktiviteter for barna
    Tips:
    • Print tosidig for å få med reglene på baksiden.
    • Tilpass vanskelighetsgrad ved å la elevene rime med enkeltord / lage rimsetninger. Du kan også bestemme om det er lov med tulleord eller ikke.
  2. Lag rimfortellinger
    • Del opp klassen i grupper på 3-4.
    • Hver gruppe trekker et skogsdyr og lager en liten rimfortelling om dyret.
    • Tips til godt samarbeid: hver elev får tildelt en rolle i gruppa. For eksempel:
      • Skribent (den som skriver ned).
      • Tidtaker (passer på tiden).
      • Oppmuntrer (gir positive tilbakemeldinger og oppfordrer andre til å komme med forslag).
      • Konfliktløser (passer på at alle ideer blir hørt og hjelper hvis noen er uenige).
    • Forslag til dyr: bjørn, rev, ulv, elg, hare, kanin, mus, ugle, slange, ørn, ekorn, flaggermus.
  3. Rimbingo
    • Skriv noen ord på tavla som elevene kan velge fra.
    • Elevene fyller et bingobrett med ordene de velger.
    • Les opp ord som rimer på disse ordene. Har de et ord som rimer, krysser de av.
    • Førstemann med fullt brett vinner.
  4. Rimekrok
    • Sett opp en “rimekrok” i klasserommet. Heng gjerne opp bilder til. inspirasjon, f.eks. fra kjente barnebøker eller temaer som elevene er interesserte i. 
Elevene kan lage rim eller korte dikt og henge dem opp. La det være en frivillig aktivitet gjennom dagen.
    • Avslutt dagen med en kunstutstilling av diktene og rimene i rimkroken.

Før lesing: lær om ugler og bli kjent med Uglrik

Tips til aktiviteter:

  1. Tankekart i fellesskap: Hva vet elevene om ugler?
  2. Lær mer om ugler
    • Hvordan høres en ugle ut? Spill av lydfil.
    • Ugler kan fly helt lydløst fordi fjærene deres er så lodne på oversiden. Lyden fra vingeslagene deres elimineres fullstendig.
    • Ugler kan vri hodet over 180° hver vei.
    • De fleste uglearter har veldig godt nattsyn og jakter helst i mørket.
    • Spurveugla (Uglriks art) er mest dagaktiv.
    • Noen uglearter er trekkfugler, mens andre er i Norge året rundt.
  3. Lær mer om spurveuglen
    • Den minste ugla i Norge (ca. 17 cm).
    • Er i Norge året rundt.
    • Hamstrer gjerne store mengder mat og hekker i gamle hakkespetthull eller fuglekasser.

Før lesing: aktiver forkunnskaper og skap forventninger

Ordbank: hvilke ord bør elevene kunne før lesing?

  1. “Klok som en ugle”
    • Hvorfor sier vi det?
    • Hva tror elevene det betyr?
    • Hvorfor har uglene fått dette ryktet?
    • Er alle ugler kloke, tror de?
    • Kan elevene andre lignende ordtak? F.eks. “sterk som en bjørn” og “stille som en mus”.
  2. Påskenøtter
    • Påskenøtter kan være mye forskjellig! De får oss til å tenke og har ofte en oppgave vi skal løse. Vis elevene eksempler på kryssord, gåter, vitser og spørsmål.
    • Kan elevene noen vitser eller gåter?
    • Fleip/fakta om påsken:
      • Tror du det er fakta? Sett deg på pulten.
      • Tror du det er fleip? Sett deg under bordet.
  3. Dagdrømme
    • Hva er å dagdrømme? Er det annerledes enn å drømme på natta?
    • Vi er våkne når vi dagdrømmer, men vi er litt borte i tankene våre.
    • Mange dagdrømmer når de kjeder seg, f.eks. i bil. Da kan tankene gå til andre steder.
    • En dagdrøm kan også være full av fantasi! F.eks. en fantasivenn eller en drage.

Tips til aktiviteter

  1. La elevene bli kjent med Uglrik gjennom en bamse/et bilde.
    • Ide 1: La elevene hilse på Uglrik og fortell litt om han. Fortell at han bor i skogen og at han ofte liker å dagdrømme. Det beste med å dagdrømme er at det ikke finnes noe riktig eller feil svar, fordi man er i sin egen fantasi. Men Uglrik liker ikke påsken, og det skal de snart få høre mer om.
    • Ide 2: Elevene lager egne spørsmål til Uglrik. Hva ønsker de å vite om han? Hvilke spørsmål stiller man ofte til noen man ønsker å bli kjent med? Elevene kan skrive et brev eller stille spørsmålene som i et intervju. Bamsen hvisker svarene i øret på læreren.
  2. Skjul hint om fortellingen rundt i klasserommet. La elevene finne dem og gjette hva boken handler om. Dette kan være påskepynt, leker som viser dyr i skogen, en uglebamse, en bok med gåter osv.
  3. Lag en spådomstavle! Lærer skriver opp hva elevene tror vil skje i historien, og dere går tilbake til dette etter høytlesningen. Se på omslaget + snakk om tittelen for å lage spådommer. Hva betyr det å være “på rømmen”?

Underveis i lesingen: tips til lesestopp og aktiviteter

Side 2–3: “For det finnes ingen regler i en fantasi”

  • Ta på detektivhatten. Se på refleksjonene i vannet og let etter ting som gjemmer seg bak blader og trær. Hva er det Uglrik ser, men ikke vil se?

Side 4–5: “Søndagen fortsetter slik den pleier”

  • Se nøye på bildene. Hvilke vårtegn ser dere i bildene? Hvilke høsttegn ser dere?
    • Våren: bier, påskeliljer og måltrost som synger.
    • Høsten: kantareller, gresskarsuppe og epleslang.
    • Kontraster i fargene: drømmeboblene vs virkeligheten.
  • Hvorfor drømmer Uglrik om høsten når han ser og hører typiske vårtegn, tror dere?
    • For å unnslippe virkeligheten. Han vil ikke innse at våren og påsken er her. Påsken er tross alt hans største skrekk!
    • Uglrik drømmer om det motsatte av vår og påske – en tid av året der han er trygg fra presset om å være klok.

Side 10-11: "Høyt der oppe på himmelen blå"

  • Dette er en fin side å lete etter mange påsketegn på:
    • samle påskeegg i en kurv (ekornene og rådyret)
    • løse påskekryssord (ulven og pinnsvinet)
    • pynte med mange farger (fuglene)
    • male påskeegg (kaninene)
    • kle seg ut som påskeharen (anden)

Side 17: “Denne gangen er det ikke én stemme, men mange!”

  • La elevene bruke tallene til å se hvilken rekkefølge påskenøttene skal leses i.
  • Rimer det hvis vi ikke følger tallene?

Side 18: "Uglrik er på vei til å eksplodere"

  • Hva skjer inne i hodet til Uglrik her? Hvordan føler han seg? Hvordan ser de det?

Side 21: "Au! Han kikker opp i et digert tre"

  • Hva er spesielt med egget som hønemor legger ved et uhell?
  • Hvor tror dere alle påskeeggene som ligger rundt i skogen kommer fra?
  • Nytt påsketegn: påskekyllinger

Etter lesing: spørsmål til helklassesamtale

  1. Hvorfor rømmer Uglrik fra påsken og vennene sine?
  2. Hvorfor liker Uglrik så godt å dagdrømme?
  3. Uglrik er redd for å svare feil, men er det farlig å ta feil? Hva kan være fint med å ta feil?
  4. Hvorfor tør ikke Uglrik å svare på gåten til Jørn, selv når han vet svaret?
  5. Det tok lang tid før vennene til Uglrik skjønte hvordan han hadde det. Hvorfor så de det ikke tidligere? Var Uglrik så god til å gjemme det at det var umulig å se?
  6. Kan dere flere lignende ordtak som “klok som en ugle”?
  7. Er stereotypier alltid feil? Er de alltid riktige?
  8. Finnes det noen stereotypier om deg?

Mulige svar:

  1. Uglrik er redd for å ikke være “klok som en ugle”. Han er redd for hva de andre dyrene vil tenke dersom han ikke klarer å løse påskenøttene deres. Er han kanskje ikke en ekte ugle da?
  2. Uglrik liker å dagdrømme fordi det ikke finnes noe som er riktig eller feil i en fantasi. Derfor er det heller ingen fare for å ikke føle seg klok nok. Uglrik dagdrømmer også for å rømme fra virkeligheten.
  3. Det er når vi ikke er redd for å gjøre feil at vi utvikler oss mest. Du vil aldri bli bedre hvis du bare gjør det du allerede er god på fordi du er redd for å gjøre feil. Ofte lærer vi også ekstra godt av å gjøre feil fordi vi husker det rette enda bedre. Det er helt feiltastisk å gjøre feil!
  4. Han har ikke troen på seg selv. Den lille sjansen for at svaret kan være feil er nok til at Uglrik ikke tør å svare i det hele tatt.
  5. Det kan være vanskelig å se andre enn seg selv hvis man selv føler noe veldig sterkt. For eksempel når man er veldig sint i en krangel! Kanskje dyrene var så opptatt av å løse påskenøttene at de bare klarte å tenke på seg selv?
  6. Flere eksempler: “sterk som en bjørn”, “stolt som en hane”, “redd som en hare” “Stille som mus”, “snill som et lam”, “dum som en gås”.
  7. Stereotypier kan være både riktig og feil. Stereotypi er litt som å tro at alle i en gruppe er like, for eksempel at “alle barn liker is”. Selv om mange barn liker is, så kan det hende at du plutselig møter et barn som ikke liker is. Det er viktig å bli kjent med andre og ikke bare anta at “alle med briller liker å lese” eller “alle jenter liker å tegne”, for dette vil ikke alltid være sant!
  8. Eksempler på vanlige stereotypier for barn:
    • Alle jenter liker å danse / Alle gutter liker å spille fotball
    • Alle jenter har langt hår / Alle gutter har kort hår
    • Alle jenter liker rosa / Alle gutter liker blå
    • Alle som liker bøker er stille og liker best å være inne
    • Alle pappaer er store og sterke
    • Alle mammaer vasker og lager mat
    • Alle barn er bråkete
    • Alle voksne er strenge
    • Alle nordmenn er flinke til å gå på ski
    • Alle barn er glad i godteri

Etter lesing: jobb med påskeheftet

  • Se øverst på siden for å laste ned et gratis påskehefte.

Etter lesing: tell antall påskeegg

  • Hvor mange påskeegg tror elevene det var i boka?
  • Tell sammen i fellesskap.

Etter lesing: tegn din favorittscene fra boka

  • Elevene tegner sin favorittscene fra boka.
  • Kan vise til samarbeidspartner etterpå og fortelle hvorfor de valgte denne scenen.

Etter lesing: bygg hjemmet til Uglrik

  • Spurveugler som Uglrik bor gjerne i gamle hakkespetthull eller fuglekasser.
  • Elevene kan bruke materialer som papp eller papir og gjøre den fin med maling/tegning.

Etter lesing: lag et kart over reisen

  • Elevene samarbeider i grupper på 3-4 for å tegne et kart som viser stedene Uglrik besøker i fortellingen. Barna kan lage små symboler eller tegninger for å representere hendelsene.
  • Tips: Dette kan også brukes til å snakke om retninger og orientering.